You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

7 tips til å lykkes med digital historiefortelling

Making Waves' redaktører jobber med nye reisemålspresentasjoner på visitnorway.com.

Slik bryter du gjennom skrollemuren.

Av: Elisabeth Storaker, Head of Content Strategy & Creation

Vi elsker å skrolle, og tommelen tar hver av oss gjennom rundt 90 (!) meter innhold hver dag. Men hvordan får du et informasjonsblasert publikum til å stoppe opp ved din historie i konkurranse med tusenvis av artikler, filmer, stories og poster?

Reisemålspresentasjoner i helt nytt format

Norges offisielle reiselivsportal visitnorway.com ønsker å formidle små og store historier om vårt fantastiske land på en måte som yter opplevelsene, stedene og menneskene rettferdighet.

Making Waves’ Content Studio har bistått Visitnorway-teamet med de første 19 artiklene som nå rulles ut i et nytt mobilvennlig og visuelt drevet format, der du kan bli med på en virtuell reise til steder som Dovrefjell, Bergen, Trøndelag , “kjøre” Kystriksveien fra trikken eller planlegge sommeren på Sørlandet. Lesetiden er opptil 60 prosent lengre for artikler av dette formatet enn mer teksttunge artikler. At historier som skal skape reiselyst fungerer i dette formatet overrasker kanskje ingen, men alt fra nyhetssaker til mer faktaorientert innhold som Det skjulte matsvinnet fortjener å bli fortalt i på en mest mulig engasjerende måte.

Her er noen generelle tips til hva du bør fokusere på for å lykkes med redaksjonelle stories med tekst, bilde, video og lyd:

  1. Skriv kort og la det visuelle fortelle. Bryt opp i seksjoner, og ikke vær redd for å la bildet ta hele flaten. Varier utsnitt. Bruk gjerne sitater som visuelle «pauser».
  2. Framstill data visuelt gjennom infografikk og legg større tekstmengder bak lenker slik NRK for eksempel har gjort i saken Jakten på klimaendringene. Et annet alternativ er å lage en underside med mer faktaorientert innhold, database-listings osv. som Visitnorway har løst som en reiseplanlegger med praktisk informasjon.
  3. Unngå for kompleks navigering, og vurder meny ved lengre saker slik at brukeren lett kan orientere seg. Bygg for mobil og tenkt vertikalt ved bildesøk eller egne fotoopptak. Selv om det er fristende å bruke liggende flater (ja, det ser fantastisk ut i fullbredde), er det i følge impactbnd.com ingen tegn til at brukere ser innhold vertikalt på smarttelefonen.
  4. Husk lastetid og bruk lavest mulig oppløsning på bilder og video.
  5. Lyd beriker innhold, men kan forstyrre brukere på farten. Vurder derfor lydløs som default.
  6. Ting tar tid. Skiss gjerne i PowerPoint eller lignende før du bygger i publiseringsløsningen. Det gjør det enkelt å bytte rekkefølge på tekst og bilder slik at du kan teste ulike måter å formidle historien på.
  7. Husk søkemotoroptimalisering. Google premierer i utgangspunktet rikt innhold med bilder og video, men korrekt oppbygging i struktur, søkeord i sidetitler, metabeskrivelser osv. er som alltid viktig for å optimalisere muligheten for organisk trafikk.