You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Skvulp uke 49

Årets beste typografi, hvordan skape fornøyde app-brukere, glassmorphism, Salesforce kjøper Slack, norsk gondol-logo-baluba og årets beste oppfinnelser. Her er ukens beste saker!

Det mest interessante vi har lest denne uken er Eric Jangs tekst om hva roboter egentlig synes er vanskelig: De har blitt flinke til å spille sjakk og forstå engelsk, men de er stort sett sjanseløse i møte med alt av helt vanlige, trivielle gjøremål.

Som å åpne en pakke dadler. Jang analyserer hvilke evner mennesket benytter for å fikle løs godsakene fra en liten plastpose, og finner at det kreves 14 rimelige komplekse handlinger for å klare oppgaven. Prosessen krever et intuitivt samspill mellom finmotorikk og sanseapparatet, og en robot vil streve voldsomt med de aller fleste stegene.

… det får meg til å tenke tilbake på et Skvulp fra tidligere i høst, der jeg klaget min nød over at kunstig intelligens appliseres på smarthus-teknologi, som slår av og på lys og musikk for oss, mens det er å skifte sengetøy og ta ut av oppvaskmaskinen vi egentlig vil ha hjelp til. Jang har en video om akkurat det også, lenger ned i teksten.

Konklusjonen er at fysisk virkelighet er mye vanskeligere å operere i enn det teoretiske domenet kunstig intelligens gjerne boltrer seg i nå. Jang mener det er utenkelig at en robot kommer til å lage mat til oss i nær fremtid, i hvert fall med hardwaren som er på markedet nå.

10 favoritter denne uken

  1. Monotype Type Champions 2020
  2. Glassmorphism. Jepp, sjekk det ut!
  3. What I learned about UX writing from a British prog drummer and David Lynch
  4. What keeps users happy on an app?
  5. Commission proposes measures to boost data sharing and support European data spaces. TL;DR (kanskje ikke hele tittelen engang?): Mennesker og selskaper i Europa, som velger å dele data, skal være trygge på at dataen behandles i tråd med europeiske verdier.
  6. Når vi “sjekker mobilen” er det kun én av ti ganger fordi vi har fått et varsel. Resten av interaksjonene/avbrytelsene styrer vi helt selv. Fersk forskning.
  7. 9 popular GitHub repos for every web developer
  8. Lockdown takes ecommerce to 40 percent of retail
  9. Salesforce buys Slack in a $27.7B megadeal
  10. Logo, logo, logo … Voss Gondol tapte i retten - får ikke lenger bruke egen logo fordi den ligner på Loen Skylifts logo + Why your designer won’t make the logo bigger

Fint og morsomt

God helg!


PS! I tiden fremover vil Skvulp publiseres både på 3min.io og på makingwaves.com.


Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver fredag? Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Tidligere Skvulp

Skvulp uke 48

Skvulp uke 47

Tidligere blogginnlegg

Wondering how to incorporate the planet as a stakeholder into a digital project? Try starting at the end

Bring your team together, address issues and grow a culture of climate action by hosting a green retrospective at the end of your project.

Vil du vite hva jeg driver med som business designer, mamma?

Hva gjør egentlig en business designer? Rosa von Krogh i Making Waves forklarer slik at hennes egen mor kan forstå som ligger i tittelen.

7 tips til å lykkes med digital historiefortelling

Norges offisielle reiselivsportal visitnorway.com ønsker å formidle små og store historier på en måte som yter opplevelsene, stedene og menneskene rettferdighet. Making Waves’ Content Studio har bistått med de første nye artiklene som nå rulles ut i et nytt mobilvennlig og visuelt drevet format.