You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Skvulp uke 47

Hvorfor vi betaler for et produkt, vanlig design-utvikler-ratio, Norge er nesten cash-løst, Google-søk som i 2010, lommeguide til det surrealistiske internettet, emoji før vi fikk emoji. Her er ukens beste saker!

Denne uken har mange lest og delt den korte, interessante teksten Thinking contextually av Jorge Arango. Han har latt seg inspirere av et sitat fra arkitekten Eero Saarinen:

Always design a thing by considering it in its next larger context — a chair in a room, a room in a house, a house in an environment, an environment in a city plan.

Essensen er å finne en balanse mellom hva du gjør og hvorfor du gjør det. Ofte forsvinner sistnevnte litt fra agendaen, og da kan det være svært nyttig å zoome litt ut, og se arbeidet ditt i en større kontekst.

10 favoritter denne uken

  1. Typical designer–to–developer and researcher–to–designer ratios
  2. Wondering how to incorporate the planet as a stakeholder into a digital project? Try starting at the end + Challenge your team to make small, sustainable choices at work
  3. Kun fire prosent av betalinger i Norge skjer nå med cash. Antagelig er vi verdens mest cash-frie samfunn nå.
  4. Things I wish I knew earlier when I started building products
  5. Simple Search is a browser extension that gives you Google circa 2010
  6. Why do we pay to use a product? Analyzing great apps with persuasive patterns.
  7. Uber vurderer å selge sin avdeling for selvkjørende biler. Autonome kjøretøy virker lenger unna enn på lenge.
  8. A court ruling in Austria could censor the Internet worldwide. Som Ben Evans kommenterer: Resten av verden bryr seg ikke om hva som står i den amerikanske grunnloven.
  9. IABs ferske trendrapport: The fastest-growing brands of 2021 will be storeless, data-rich, live, participatory, entertaining, localized, and streaming.
  10. A pocket guide to the surreal internet. Skal du bare lese en lengre tekst om tingenes tilstand på verdensveven denne uken — la det bli denne. Med gullkorn som dette:

Pac-man PR feeds on the language of its ghost attackers

Fint og morsomt

God helg!


PS! I tiden fremover vil Skvulp publiseres både på 3min.io og på makingwaves.com.


Vil du ha Skvulp rett i innboksen hver fredag? Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Tidligere Skvulp

Skvulp uke 46

Skvulp uke 45

Saker du kan ha lyst til å lese

Wondering how to incorporate the planet as a stakeholder into a digital project? Try starting at the end

Bring your team together, address issues and grow a culture of climate action by hosting a green retrospective at the end of your project.

Vil du vite hva jeg driver med som business designer, mamma?

Hva gjør egentlig en business designer? Rosa von Krogh i Making Waves forklarer slik at hennes egen mor kan forstå som ligger i tittelen.

Hjelp, vi er tilbake på hjemmekontoret

Her er grepene du kan ta for å lykkes med å lede hjemmefra