You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Skvulp uke 14

Kolonial.nos navnebytte, fallende Clubhouse-interesse, en designtrends anatomi, Norges beste og verste mobilbanker, dårlige råd til designere, Monocles manifest for digital anstendighet. Her er ukens beste saker!

“Kolonial” er et navn som gir koselige assosiasjoner til en nærbutikk på hjørnet. Det gjelder imidlertid bare i Norge. Så når Kolonial.no nå planlegger å etablere seg utenfor landets grenser må de også bytte navn — til Oda.

Kolonial.no omsatte for ca. 2 millarder kroner i 2020, og går nå, endelig, i pluss. Samtidig investerer det japanske investeringsselskapet Softbank én milliarder kroner i nettbutikken, det samme gjør sørafrikanske Prosus. Pengene skal brukes blant annet på å ekspandere til Finland og Tyskland.

Det er ingen tvil om at pandemien ga netthandel av mat et heldig løft. Spørsmålet er om nye, digitale dagligvare-handlemønstre er sticky også den dagen vi alle er fullvaksinerte.


Anekdotiske historier fra venners og eget liv kan tyde på at enkelte barnesykdommer fortsatt ikke er utryddet i det generelle markedet for netthandel av dagligvarer; det er fortsatt påfallende vanskelig å få levert nøyaktig de varene man har bestilt og betalt for. For noen skaper det da mindre bryderi å drasse med seg handleposene hjem fra butikken selv.

Relatert:

10 favoritter denne uken

  1. 100 things I know about design
  2. How to design better icons
  3. The anatomy of a design trend
  4. Starks gigantiske bibliotek med accessibility-ressurser
  5. Anbefales sterkt: Outgrowing software (Ben Evans)
  6. Mange artikler (Aftenposten, Kampanje, The Economist — samtlige bak betalingsmur) mener Clubhouse-hypen er over før appen rakk å etablere seg ordentlig. Google Trends indikerer noe lignende.
  7. Smartphone too distracting? Here’s how to reclaim your focus
  8. Facebook argumenterer for at det ikke gir kommersiell mening for algoritmene deres å premiere kontroversielt innhold
  9. Redefining what a map can be with new information and AI
  10. Dette er Norges beste og verste mobilbank

Fint og morsomt

God helg!


I tiden fremover vil Skvulp publiseres annenhver uke, både på 3min.io og på noaignite.no.


Vil du ha Skvulp rett i innboksen? Meld deg på nyhetsbrevet vårt!

Tidligere Skvulp

Skvulp uke 11

Bli en bedre designer med WOQE, alt du trenger å vite om NFT, faktorene som avgjør om design ser bra ut, endelig en ny nettleser, EU bruker 80 milliarder på digital transformasjon, Zoom Escaper og tech-logo-quiz. Her er ukens beste saker!

Skvulp uke 9

Google kutter cookies, krypto-kunsten NFT, Deep Nostalgia, problemet med optimistiske designere, Big Tech Detective og det evige spørsmålet “evner Apple å designe en god mus?”. Her er ukens beste saker!

Andre artikler

30 000 år med kattevideoer

En kveld for rundt 30 000 år siden hadde en huleboer en historie hun ville fortelle. Hun hadde nettopp sett nabolagets sabeltanntiger angripe en mammut. Så hun fant opp steinalderens svar på Drygolin, og på huleveggen malte hun det hun hadde sett.

7 tips til å lykkes med digital historiefortelling

Slik bryter du gjennom skrollemuren.

Den virtuelle dørstokkmila er mye kortere

Et vagt minne om ubrukte aerobics-dvd-er fikk Marte Enger til å avskrive online-trening. Fram til nå.