You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Ta plass!

Office vibes from the Oslo office

Hvem har den viktigste rollen i et digitalt produktutviklingsteam? Den visuelle designeren, helt klart. Så lenge det visuelle designet ikke engasjerer, utgjør verken funksjonalitet eller innhold særlig forskjell når det kommer til brukernes oppfatning av produktet ditt. Dette er ikke fordi folk er overfladiske, men rett og slett fordi visuelle inntrykk spiller en avgjørende rolle i hvordan vi oppfatter.

Av: Gøril Julin

Det tar kun 50 millisekunder før en bruker har gjort seg opp en mening om et produkt. Førsteinntrykket, som antagelig også er det viktigste inntrykket for produktet ditt, baseres først og fremst på utseende og visuelt design. Fra tidlig alder har vi alle sammen lært oss å vurdere og forstå ting basert på hva vi ser og hvordan det henger sammen med det vi har sett tidligere. Mesteparten av informasjonen vi prosesserer kommer til oss visuelt. Av den grunn blir visuell design det viktigste du gjør når det kommer til førsteinntrykk og effektiv kommunikasjon. Vi legger fort merke til ting vi ikke liker, ikke vil ha og ikke forstår.

En digitalt erfaren visuell designer skaper oppslukende og engasjerende brukeropplevelser, og tilfører en nødvendig dimensjon til funksjonalitet og brukervennlighet. Et appellerende, smart, visuelt design er verdifullt både for bruker og bedrift—det bygger merkevare og sørger for emosjonell tilknytning til brukerene, som er selve nøkkelen i brukerlojalitet og -adopsjon.

I digitale format kommer man ofte tett på. Det blir nært og personlig når man ligger og scroller på mobilen i sofakroken hjemme i stua. For å skape relevante digitale merkevarer må man ta utgangspunkt i dynamikken mellom produkt og bruker. Dette arbeidet starter tidlig, og må skje i parallell med utviklingen av selve produktet. Fordi de fleste mennesker ikke klarer å skille mellom hva de føler om en merkevare og opplevelsen de har hatt med en merkevare, blir opplevelsen differensieringsfaktoren. En dyktig visuell designer ser brukeropplevelse i sammenheng med resten av merkevaren, og er spesialisert i å levendegjøre og levere på strategiske forretningsmål med designløsninger som resonnerer hos brukerene. De formidler et løfte og hever forventningene rundt både produkt og merkevare.

Jo, det er kanskje satt litt på spissen å si at visuell design er viktigere enn alt annet. Selvfølgelig trenger man i tillegg både knirkefritt interaksjonsdesign, smart funksjonalitet, hyppig brukerinvolvering, treffsikkert innhold og front- og backend utvikling for å realisere digitale produkter og tjenester. Men visuell design vil sannsynligvis være den faktoren som gjør at ditt produkt engasjerer og elskes av brukerne, og er i alle fall ikke noe mindre viktig enn noe annet. Ta med visuell design i utviklingsteamet med engang: det er dagens lavthengende frukt som du bør plukke med deg.

Flere interessante saker fra NoA Ignite

Er en grafisk designer en grafisk designer?

I det siste har jeg prøvd å finne en dekkende tittel for grafisk design i digital produktuvikling. Grafisk design assosieres først og fremst med printbasert design, og er derfor ikke dekkende. User Interface Design dekker heller ikke bredt nok, da det ikke omfatter merkevare og visuell identitet. Finnes det unison enighet om en dekkende tittel for det digitale motstykket til grafisk design?

7 tips til å lykkes med digital historiefortelling

Slik bryter du gjennom skrollemuren.

Skvulp - ukentlige nyheter fra bransjen

Skvulp uke 39

Respektløs design, Internets historie fortalt gjennom Google signup forms, verdens mest avanserte smarthus, medisin mot kreativ tørke, studenters favoritt-medier, retur fra Figma til MS Paint og en curling-robot. Her er ukens beste saker!

Skvulp uke 38

TikTok-forbud fra søndag, hvordan samarbeide med andre designere, McKinsey om korona-varehandel, Lego+IKEA, Facebook for studenter, Commodore 64 på sprayboks. Her er ukens beste saker!

Skvulp uke 37

Det Amazon egentlig tjener penger på, AI vs. designere og utviklere, 4 triks for historiefortelling, Elkjøps kundeklubb runder millionen og tegnsettingens historie. Her er ukens beste saker!