You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

“Kjøp” er ikke godt nok innhold

A photo of Ann Cathrin Andersen. Credit: Helena Krekling

Uansett hva du selger er innhold noe av det viktigste du kan bruke tiden din på.

Av: Ann Cathrin Andersen, Senior Content Producer

Jeg er en forbruker. En storforbruker. Når jeg kjøper noe, om det så er en elektronisk vekt, en billett til en forestilling, treningsabonnement, matvarer på butikken, så forventer jeg noe mer. Jeg forventer at leverandørene kommuniserer med meg, at de sier noe annet enn “kjøp dette”. Hva som helst annet enn det. La meg fortelle hvorfor.

Innholdsmarkedsføring, content, content marketing, eller bare innhold. Vi vet hva det er. En markedsføringsteknikk som går ut på å produsere og spre innhold som er av interesse for personer som bedriften definerer som potensielle kunder.

Alt innhold trenger ikke ha som hensikt å være markedsføring, og ikke alle ser verdien av godt innhold som markedsføring — men uansett om du skriver innhold for kundene dine av godheten i ditt hjerte, eller for å selge mer, vil det til syvende og sist ende opp med å være nettopp markedsføring. Fordi det å kommunisere med kunden er alltid bra.

Alle produktleverandører trenger innhold

Hvis et teater sender meg en e-post med bilde av en forestilling og teksten “Kjøp billett her”, kan det hende jeg kjøper billetten. Kanskje. Hvis jeg er interessert i teater. Hvis jeg har hørt om forestillingen før og kanskje har ventet på at den skal bli satt opp i Norge. Eller hvis jeg vil øke min synlige sosiale kapital og dokumentere at jeg faktisk går på teater i min hektiske hverdag. Kanskje.

Hvis et teater derimot sender meg en e-post med et intervju med en av skuespillerne, kanskje med tittelen “Hvordan teateret reddet livet mitt”, blir jeg interessert i dette mennesket uavhengig av stykket som blir satt opp, jeg lærer vedkommende å kjenne litt, akkurat nok til å knytte noen virtuelle bånd.

Dersom jeg får en ny e-post uken etter med bilder fra “behind the scenes”, bilder av ekte mennesker, kaos og orden, og noen sitater, begynner jeg å engasjere meg. Om jeg uken etter får en e-post fra teateret i newsfeeden min på Facebook, eller på Snapchat, med korte videosnutter av de som jobber på teateret, kjenner jeg igjen et par stykker og husker hvilken forestilling de setter opp — selv om jeg ikke vet noe om teater.

Når teateret forteller meg noe annet enn “kjøp”, og gir meg sjansen til å engasjere meg, gir meg innsikt og informasjon om hva som skjer på teateret, hvem menneskene der er, og de i tillegg gjør dette konsekvent — da bygger de relasjoner. Når teateret lager en serie gode historier har de en grunn til å kontakte meg hver uke, uten å si det samme, og da benytter de seg av muligheten til å gi meg noe mer verdifullt enn en salgspitch.

Vis at dere virkelig bryr dere om kunden

Så lenge fokuset er på å skape noe av verdi, ikke på å fylle opp nyhetsbrevet, vil det fungere. Så lenge målet er å bygge relasjoner, og ikke manipulere folk til å klikke på kjøp-knappen raskest mulig, vil det fungere. Så lenge du har en reell grunn, aka godt nok innhold, til å kontakte folk, vil det fungere.

Hva vil fungere?

Du vil gjennom relasjoner til publikum skape både kjennskap og tillit til brandet ditt.

Du vil gi mennesker en grunn til å kjøpe det du selger på en sofistikert måte, fordi du viser at du bryr deg om kundenes spørsmål ved å svare på det i innholdet.

Du lar publikum selv vurdere, gjennom informativt innhold, hvor godt de kommer til å like produktet ditt på forhånd, som igjen vil lede til mer trofaste og fornøyde kunder.

Og dette igjen, posisjonerer dere som en ekspert på det dere driver med.

Alt det der gjennom godt, gammeldags innhold? Ja. Kanskje ikke gammeldags, men i hvert fall godt.

Flere saker fra NoA Ignite

7 tips til å lykkes med digital historiefortelling

Slik bryter du gjennom skrollemuren.

Vil du vite hva jeg driver med som business designer, mamma?

Mamma, jeg gjør mer enn å lage apper!