You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

Er en grafisk designer en grafisk designer?

A desk in an office. Foto: Olena Sergienko on Unsplash
Foto: Olena Sergienko on Unsplash

I det siste har jeg prøvd å finne en dekkende tittel for grafisk design i digital produktuvikling. Grafisk design assosieres først og fremst med printbasert design, og er derfor ikke dekkende. User Interface Design dekker heller ikke bredt nok, da det ikke omfatter merkevare og visuell identitet. Finnes det unison enighet om en dekkende tittel for det digitale motstykket til grafisk design?

Av: Gøril Julin, Head of Creativity & Engagement

Nettet er fullt av artikler som prøver å definere ulike termer for digital grafisk design, men ofte blir arbeidet redusert og forenklet til banal dekorasjon – de som kommer inn til slutt og pynter og fargelegger. Provoserende lesing for en stolt grafisk designer som meg. Min tilnærming er at man som grafisk- eller visuell designer, som vi har endt opp med å kalle oss i Making Waves, jobber strategisk og innsiktsbasert med visuell kommunikasjon. Å være grafisk designer i digitale formater holder samme tyngde som grafisk design for print. Forskjellen er at uttaket av vårt arbeid er dynamisk, og det krever derfor et annet mindset.

Fra tradisjonelt sett å være opptatt av kontroll over uttrykk og komposisjon, har vi skiftet fokus til heller å tenke fleksible løsninger som understøtter interaksjon, form og funksjon. Det holder ikke å kunne tegne pixel-perfekte skisser i Figma, eller sette opp en responsiv grid i Sketch. Det er ikke nok å kunne spesifisere CSS-verdier eller å kjenne til kontrastkravene i WCAG. Dette er bare teknikken vår.

Selve håndverket ligger i å kunne visualisere brukeropplevelser som begeistrer og forenkler, skape en visuell kommunikasjon som leverer på merkevarens strategiske mål, møter målgruppen der den er, og en atmosfære som tilpasser seg kontekst og bruk. Og for den saks skyld; et design som blir personlig. Målgruppen er ikke lenger en definert og analysert gruppe mennesker. Det er enkeltindivider, med særegne interesser, ønsker og behov. Digital grafisk design må kunne understøtte personlige relasjoner, få hver og en bruker til å føle seg spesiell. Man må tenke responsivt. Det handler ikke bare om ulike skjermstørrelser, men like mye om at designet responderer godt på både kontekst og interaksjon.

Så har jeg ennå ikke funnet et begrep jeg føler gir en god og dekkende beskrivelse. Siden hele denne artikkelen blir litt i lengste laget for e-post signaturen, fortsetter vi å bruke Visuell Designer inntil videre. Tips meg gjerne dersom du kommer på et mer dekkende begrep!

Flere interessante saker fra NoA Ignite

Vil du vite hva jeg driver med som business designer, mamma?

Mamma, jeg gjør mer enn å lage apper!

7 tips til å lykkes med digital historiefortelling

Slik bryter du gjennom skrollemuren.

Skvulp - ukentlige nyheter fra bransjen

Skvulp uke 39

Respektløs design, Internets historie fortalt gjennom Google signup forms, verdens mest avanserte smarthus, medisin mot kreativ tørke, studenters favoritt-medier, retur fra Figma til MS Paint og en curling-robot. Her er ukens beste saker!

Skvulp uke 38

TikTok-forbud fra søndag, hvordan samarbeide med andre designere, McKinsey om korona-varehandel, Lego+IKEA, Facebook for studenter, Commodore 64 på sprayboks. Her er ukens beste saker!

Skvulp uke 37

Det Amazon egentlig tjener penger på, AI vs. designere og utviklere, 4 triks for historiefortelling, Elkjøps kundeklubb runder millionen og tegnsettingens historie. Her er ukens beste saker!