You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.

6 råd for å lykkes med hybridmøter

Foto: Chris Montgomery / Unsplash

Hybridmøter har kommet for å bli, men fungerer det egentlig? Bli en superhelt på jobb ved å følge rådene fra Åse Lindersen i NoA Ignite.

Av: Åse Lindersen, prosjektleder og rådgiver i NoA Ignite

Se for deg at du er digital deltaker i et hybridmøte. På skjermen ser du ansiktene til kollegaer på hvert sitt hjemmekontor, samt et bilde av et møtebord med mange små hoder. Det er vanskelig å vite hvem som har ordet, men dialogen flyter fritt i møterommet. På hjemmekontoret føler du deg som en tilskuer og skjønner ikke verdien av å delta i møtet.

Hvordan kan vi unngå at deltakere føler seg utelatt, oversett eller ikke får muligheten til å delta på samme vilkår som dem som er fysisk tilstede?

1. Be alle logge seg på Teams

Alle deltakerne i møtet, også de fysiske deltakerne, logger på Teams. Vi trenger å se hverandres ansikter. Det gir en rikere kommunikasjon og det blir enklere å oppfatte hvordan andre mottar budskapet ditt. For at dette skal fungere er det viktig at kun en person/møteleder forvalter lyd, og at alle andre har mutet både høyttalere og mikrofon på sin laptop.

2. Rekk opp hånden

Alle deltakerne, også de fysiske deltakerne, bruker «rekk opp hånden»-funksjonen for å be om ordet. Slik stiller alle på likt grunnlag når de ønsker taletid. Det skal ikke være en fordel å kunne pirke møtelederen på skulderen.

3. Ha en tydelig møteleder

Hybridmøter krever en tydeligere møteleder enn rene fysiske møter for å sikre regi på agenda, teknisk utstyr og lyd (husk både mikrofon og høyttaler). Møtelederen har et spesielt ansvar for å inkludere de digitale deltakerne.

4. Spør digitale deltakere først

Be alltid de digitale deltakerne dele sine meninger først. Dette tar tilbake litt av den opplevde skjevheten og gir de digitale deltakerne muligheten til å delta aktivt i møtet.

5. Bruk digitale verktøy

Ikke bruk flipper eller whiteboard i rommet, men benytt løsninger som Miro, møtechat eller andre samarbeidsverktøy slik at alle kan delta på likt grunnlag på hver sin laptop.

6. Ha en klar HØRA

Møteinnkallelsen bør inneholde en tydelig «HØRA»:
Hensikt → Hvorfor har vi dette møtet?
Ønsket Resultat → Hva konkret ønsker vi ut av møtet?
Agenda → Hvilke punkter skal vi gjennom?

Dette er viktig for alle møter, men kanskje ekstra viktig i hybridmøter.

Hvis du og dine kollegaer følger disse rådene, er du godt på vei. Lykke til!

PS: Tips oss gjerne om råd du vil legge til lista 😉

Flere saker fra NoA Ignite

Scienta og Agitec blir en del av NoA

NoA styrker fokuset på tung teknologikompetanse gjennom oppkjøp av to av Norges mest erfarne teknologimiljøer. Scienta og Agitec består av totalt 60 personer, og selskapene samarbeider allerede tett med NoA på flere kunder.

Trumf får ny identitet og lanserer nye tjenester

Langt fra et analogt plastkort i lommeboka: Med hjelp fra Bold og NoA Ignite lanserer Trumf en ny merkevare samt tjenester som lar medlemmer ta flere aktive valg for miljøet og egen helse.

Skvulp uke 42

Roboten Xavier hjelper politiet i Singapore, Microsoft gjør produktene sine enklere å fikse, og en stor rapport om årets tech-trender er klar. Her er ukas beste saker!

5 feilaktige påstander om søk

Det er vanskelig å forestille seg en verden uten Google-søk eller produktsøk i nettbutikker. Vi skriver inn søkeord og forventer å finne det vi leter etter, uten å tenke så mye over det som skjer. Det er først når vi møter på et søk som ikke fungerer som forventet at vi skjønner hvor bortskjemt vi er med velfungerende søkeløsninger.