
Illustrasjoner laget av Bold Oslo
Gratulerer til Tekna som ble kåret til Årets Markedsfører 2020, i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo!
Teknas visjon er at weben skal være navet i medlemmenes yrkesliv. Med 87 000 medlemmer har Teknas nettside blitt både medlemsgenerator og en personalisert karriereveileder. Etter ett år i drift har organisk trafikk økt med 106 % og antall medlemmer med 7,2 %.
Websidene er bygget på Episerver CMS og har integrasjoner mot Microsoft Dynamics som CRM-system.
Halvard Sjøtveit
Lars Moe Ellefsen
Ole-Petter Hoel
Svanhild Egge
Iselin Kanstad
Sigrid Thoresen Sandnes
Kari Breidal
Joanne Cuffey
Erik Nesse
Bold Oslo (illustrasjoner)
Derek Ercolano
Simen Myklebust
Fakta om Tekna
Tekna, Teknisk-naturvitenskapelig forening, er Norges største fagforening for de som tar eller har en mastergrad i naturvitenskap eller teknologi. Tekna tilbyr juridisk bistand, faglige tilbud og nettverk over hele landet.
Tekna har 87 000 medlemmer (feb 2021).
Teknas tidligere nettsider hadde en stor mengde godt innhold, men medlemmene fant ikke frem til det de trengte. Innholdet, strukturen og sidene reflekterte hvordan Tekna var organisert, og ikke brukernes behov. Faginnhold ble produsert på flere plattformer: Episerver, åtte Wordpress-fagweber og én Wordpress magasinblogg. Disse enhetene var ikke koblet sammen og man kapitaliserte lite med hensyn til Google-ranking.
Dette gjorde at medlemmene ikke visste om alt det gode innholdet som Tekna publiserte. Foreningen har et stort spenn av medlemsprofiler og relevans er avgjørende for brukeropplevelsen og opplevd nytte.
Prosjektets hensikt var å lage en personalisert opplevelse, slik at innhold og presentasjon tilpasset seg medlemmets behov, fase i karrieren og deres interesser.
Målene var:
Prosjektet berørte mange andre pågående prosjekter i foreningen, og en rekke interne og eksterne interessenter måtte involveres. Vi startet prosjektet med behovskartlegging og forankring.
Vi utviklet en informasjonsarkitektur som i større grad systematiserte det faglige innholdet: hvordan skal det navigeres, og hvordan skal brukerne finne informasjonen de har behov for? Vi definerte målgrupper og spurte de hva de er på jakt etter når de besøker sidene. Basert på dette utviklet vi en innholdsstrategi og rutiner for produksjon.
Vi knyttet webopplevelsen tett til dataene i CRM om medlemmet. Vi videreutviklet Min Side, og gjorde det mulig for innloggede medlemmer å krysse av for faginteresser og foreninger de vil følge.
Med et så stort spenn i medlemmer og interesser ble det avgjørende å lage gode landingssider/seksjonssider. Dette ville fungere som “forsider” for de ulike segmentene, der besøkende havner etter å ha klikket på lenker i nyhetsbrev og SoMe.
For innloggede medlemmer utviklet vi en skreddersydd Mitt Tekna landingsside. Denne bidrar til en svært individtilpasset brukeropplevelse.
Tekna ble kåret «Årets markedsfører 2020» i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo, og weben har vært en viktig årsak til dette.
Illustrasjoner laget av Bold Oslo
Mitt Tekna, hvor man samler personalisert relevant innhold.
Mitt Tekna, hvor man samler personalisert relevant innhold.
Tidlligere selvestendige fagblogger er løftet over på èn, felles plattform.
Teknas redaktører koser seg!
We create user-centric digital services that make life easier
A digital service platform allows us to operate agile, capitalising on ever-growing data volumes
We optimise content-driven products that support personalisation and measurable business outcomes
Kundedirektør
+47 958 90 279
Mail