You are using an outdated browser. Please upgrade your browser to improve your experience and security.
Illustrasjoner laget av Bold

Tekna – ny personalisert medlemsweb

Gratulerer til Tekna som ble kåret til Årets Markedsfører 2020, i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo!

Teknas visjon er at weben skal være navet i medlemmenes yrkesliv. Med 87 000 medlemmer har Teknas nettside blitt både medlemsgenerator og en personalisert karriereveileder. Etter ett år i drift har organisk trafikk økt med 106 % og antall medlemmer med 7,2 %.

Websidene er bygget på Episerver CMS og har integrasjoner mot Microsoft Dynamics som CRM-system.

Leveranse

  • Prosess- og prosjektledelse
  • Innholdsrådgiving
  • Interaksjonsdesign
  • Grafisk design
  • Illustrasjoner (Bold Oslo)
  • Back end utvikling
  • Front end utvikling

Teknologi

  • Episerver CMS
  • Integrasjoner MS Dynamics
  • Bootstrap
  • Vue

Team

Halvard Sjøtveit
Lars Moe Ellefsen
Ole-Petter Hoel
Svanhild Egge
Iselin Kanstad
Sigrid Thoresen Sandnes
Kari Breidal
Joanne Cuffey
Erik Nesse

Bold Oslo (illustrasjoner)
Derek Ercolano
Simen Myklebust

Fakta om Tekna

Tekna, Teknisk-naturvitenskapelig forening, er Norges største fagforening for de som tar eller har en mastergrad i naturvitenskap eller teknologi. Tekna tilbyr juridisk bistand, faglige tilbud og nettverk over hele landet.

Tekna har 87 000 medlemmer (feb 2021).

Utfordring

Teknas tidligere nettsider hadde en stor mengde godt innhold, men medlemmene fant ikke frem til det de trengte. Innholdet, strukturen og sidene reflekterte hvordan Tekna var organisert, og ikke brukernes behov. Faginnhold ble produsert på flere plattformer: Episerver, åtte Wordpress-fagweber og én Wordpress magasinblogg. Disse enhetene var ikke koblet sammen og man kapitaliserte lite med hensyn til Google-ranking.

Dette gjorde at medlemmene ikke visste om alt det gode innholdet som Tekna publiserte. Foreningen har et stort spenn av medlemsprofiler og relevans er avgjørende for brukeropplevelsen og opplevd nytte.

Prosjektets hensikt var å lage en personalisert opplevelse, slik at innhold og presentasjon tilpasset seg medlemmets behov, fase i karrieren og deres interesser.

Målene var:

  • Få medlemmene til å se verdien av medlemskapet sitt, og på den måten redusere medlemsfrafall (churn)
  • Personalisere innhold for innloggede brukere.
  • Bedre informasjonsarkitektur.
  • Et moderne og brukervennlig søk.
  • Støtte for universell utforming.
  • Flytte innhold fra flere plattformer over på èn felles plattform

Vår tilnærming

Prosjektet berørte mange andre pågående prosjekter i foreningen, og en rekke interne og eksterne interessenter måtte involveres. Vi startet prosjektet med behovskartlegging og forankring.

Vi utviklet en informasjonsarkitektur som i større grad systematiserte det faglige innholdet: hvordan skal det navigeres, og hvordan skal brukerne finne informasjonen de har behov for? Vi definerte målgrupper og spurte de hva de er på jakt etter når de besøker sidene. Basert på dette utviklet vi en innholdsstrategi og rutiner for produksjon.

Vi knyttet webopplevelsen tett til dataene i CRM om medlemmet. Vi videreutviklet Min Side, og gjorde det mulig for innloggede medlemmer å krysse av for faginteresser og foreninger de vil følge.

Med et så stort spenn i medlemmer og interesser ble det avgjørende å lage gode landingssider/seksjonssider. Dette ville fungere som “forsider” for de ulike segmentene, der besøkende havner etter å ha klikket på lenker i nyhetsbrev og SoMe.

For innloggede medlemmer utviklet vi en skreddersydd Mitt Tekna landingsside. Denne bidrar til en svært individtilpasset brukeropplevelse.

Verdi for Tekna

  • Prosjektet har gitt Tekna en appellerende ny web, med nye verktøy og stor fleksibilitet for en effektiv og tydelig kommunikasjon på nett.
  • Gjennom Tekna.no opplever medlemmene reell verdi gjennom sitt medlemskap ved å tilby et mer relevant og tilpasset innhold.
  • Alt faginnhold fra foreningen er samlet på ett sted, noe som gir høyere score hos Google.
  • Nye Tekna.no bidrar til at tillitsvalgte er rustet til å gjøre en god jobb lokalt.
  • Gjennom et visuelt løft har det grafiske og visuelle uttrykket blitt moderne og tilpasset digitale flater, som gir Tekna en klar samlet identitet på nett
  • En egen illustrasjonsstil har gitt Tekna et alternativ til foto, noe som er vanskelig å holde ved like over tid. Illustrasjonen tilfører identitet til Tekna.

Resultater

  • Nye websider har medført at organisk trafikk har økt med 106 %.
  • Antall medlemmer har økt med 7,2 %, over dobbel så høy vekst som tilsvarende fagforeninger.
  • Medlemsfrafallet har blitt redusert.
  • Økt nytteverdi av CRM-investeringen som er gjort.
  • Overgangen fra ni forskjellige publiseringsplattformer over til èn felles løsning har økt intern effektivitet.
  • Mer presis innholdsproduksjon og økt motivasjon hos interne redaktører.
  • En moderne digital tilstedeværelse.

Tekna ble kåret «Årets markedsfører 2020» i regi av Markedsføringsforeningen i Oslo, og weben har vært en viktig årsak til dette.

Tjenester

Digital products and services

We create user-centric digital services that make life easier

  • Websites
  • Transaction services
  • Mobile apps
  • Chat & voice bots

See more

Digital experience platforms

A digital service platform allows us to operate agile, capitalising on ever-growing data volumes

  • Evolving architectures
  • Intelligent engines
  • Data and connectivity
  • Platform engineering
  • People and processes

See more

Engagement and optimisation

We optimise content-driven products that support personalisation and measurable business outcomes

  • Content strategy, Information architechture
  • SEO
  • Localised content
  • Analytics & user testing
  • CRO & personalisation

See more

Kontakt oss

Erik Jansson

Kundedirektør
+47 958 90 279
Mail