En nettside som går på skinner for brukere og redaktører

Sporveien er Norges største leverandør av kollektivtrafikk. Sammen har vi designet og utviklet målrettede og universelt utformede nettsider. Målet er å tiltrekke seg flere flinke folk, forenkle dialogen med innbyggere og sikre at alle forstår hvem Sporveien er og hva de gjør.

Vi leverte

Teknologi
Design
Innhold
Rådgivning

Kunde

Sporveien

Utfordring: Bedre omdømme, synliggjøre Sporveien som en attraktiv arbeidsplass og gjøre det enklere å komme i kontakt

Mange visste ikke hva Sporveien har ansvar for, eller hva selskapet gjør og er. Potensielle nyansatte kjente ikke til mulighetene i selskapet og folk syntes det var vanskelig å komme i kontakt for å få hjelp og svar.

I tillegg var de gamle nettsidene på en utdatert plattform. De var verken universelt utformet (UU) eller tilpasset mobil, og tilfredsstilte ikke interne sikkerhetskrav. Publiseringsløsningen var tungvint og upraktisk for redaktørene, og kostbar og tidkrevende å administrere og gjøre endringer på.

For brukerne av nettsiden var det vanskelig å finne fram, med lite brukervennlig struktur og navigasjon, dårlig søk og uoversiktlig og lite hjelpsomt innhold. Dette skulle vi hjelpe Sporveien med å løse.

Bygning med trikk foran
Innsiktsarbeid var stikkordet i arbeidet med Sporveiens nye nettsider. (Foto: Sporveien)
Mac som viser hjemmesiden til Sporveien.no

Løsning: Innholdsdrevet design og universelt utformet nettside

For å løse oppgaven fokuserte vi arbeidet vårt på Sporveiens tre hovedmål:

• Tydeligere posisjon og bedre omdømme

• Økt attraktivitet som arbeidsgiver

• Enklere dialog med innbyggerne

De nye nettsidene ble designet rundt brukernes toppoppgaver, reelt innhold, og innsikt i brukernes og redaktørenes behov. Vi brukte en kombinasjon av designtenking og strategisk innholdsdesign for å løse oppgaven. På denne måten sikret vi at det blir lettere for brukerne både å finne, forstå og få til det de trenger å få gjort.

Vi kartla toppoppgaver, utarbeidet ny informasjonsarkitektur og navigasjonssystem, utviklet helt nytt innhold og gjorde det enklere for brukerne å komme i kontakt med Sporveien gjennom enhetlige og brukervennlige skjemaløsninger.

De nye nettsidene er bygget på skyløsningen Optimizely DXP med forbedret sikkerhet og ytelse. Sidene er universelt utformet og mobiltilpasset. Løsningen er også laget for å gi redaktørene stor fleksibilitet og en god brukeropplevelse.

Vi utarbeidet en profilmanual for digitale kanaler og ny innholdsstrategi med redaksjonell modell og teknisk forvaltningsmodell. Redaktørene fikk opplæring i klarspråk og hvordan skrive for god brukeropplevelse i digitale kanaler, samt publiseringskurs i Optimizely DXP. Vi jobbet tett sammen med Sporveien for å heve kompetansen og profesjonalisere det redaksjonelle innholdsarbeidet, slik at organisasjonen var best mulig rustet for tiden etter lansering.

Nytt brukervennlig innhold skrevet i klarspråk gjør det enkelt for alle Sporveiens målgrupper å finne det de trenger og gjøre det de skal. (Foto: Sporveien)

“Nettsiden er både universelt utformet og skrevet i klarspråk. Det hjelper oss med å nå de ambisiøse målene våre om bedre omdømme, økt attraktivitet som arbeidsgiver og enklere dialog med innbyggere.”

Liv Skotner, Kommunikasjonssjef digitale kanaler, Sporveien

Resultat: Nye brukervennlige og universelt utformede nettsider

Sporveiens nye nettsider har fått et nytt og moderne design basert på Sporveiens merkevareprofil. Nettsidene knyttes dermed tettere sammen med Sporveiens øvrige profileringsmateriell.

Nytt brukervennlig innhold skrevet i klarspråk gjør det enkelt for alle Sporveiens målgrupper å finne det de trenger og gjøre det de skal. Bedre synlighet i eksterne søkemotorer og bedre internt søk gjør det også lettere å finne fram til det innholdet du trenger. Den innebygde fleksibiliteten i nettløsningen gjør det enkelt for Sporveiens redaktører å oppdatere nettsidene og gjøre justeringer etter hvert som nye behov dukker opp.

Og arbeidet har gitt resultater. Etter lansering av de nye nettsidene har det blitt mye enklere å komme i kontakt med Sporveien, noe som har gjort at antall henvendelser har økt. Økningen er størst innenfor hittegods.

Med Optimizely DXP har NoA Ignite levert en stabil, skybasert plattform, med kraftig forbedret sikkerhet og forbedret ytelse. De nye nettsidene har fått full score på sikkerhet og universell utforming, og sidene har blitt opptil dobbelt så raske å laste som de gamle nettsidene.

Sporveien har sist men ikke minst fått økt kompetanse og profesjonalisert det redaksjonelle arbeidet sitt, og sammen har vi tilrettelagt for en smidigere og mer effektiv forvaltning av nettsidene.

Kort oppsummert - en webløsning som går på skinner, for både brukere og redaktører.

Macbook som viser Sporveien sine nettsider
Med nye nettsider ønsket Sporveien å bli synlige som et strategisk selskap i utviklingen av fremtidens mobilitetsløsninger (Foto: Sporveien)

“Det har vært veldig lærerikt og gøy å jobbe med det dyktige teamet fra NoA Ignite. Og kjemien har vært helt perfekt!”

Liv Skotner, Kommunikasjonssjef digitale kanaler, Sporveien

Tjenester

Prosjektledelse

Innholdsrådgivning

UX-design

UU og klarspråk

Teknologi

Front- og backendutvikling

Spisskompetanse på Optimizely DXP

Synes du også at nettløsningen kan være vanskelig å navigere i?

Oslo på natten

Vi er alltid sultne på å løse digitale floker.

Sammen med kundene våre skaper vi varig verdi gjennom å bygge virkningsfulle digitale produkter og tjenester. Teknologi og digitalisering er en stor og viktig del av hvem vi er – men til syvende og sist er det hovedsakelig verktøy for å realisere forretningsverdi. 

  Kontakt oss