Bedre digitalt tjenestetilbud for Oslo-studenter
Sammen med SiO (Studentsamskipnaden i Oslo) har vi gjennom mange år utviklet digitale produkter og tjenester som gjør det litt enklere å være student i Oslo. Nye nettsider, ny boligreise og en digital tjenesteplattform med integrasjoner mot SiOs kjernesystemer har gitt bedre brukeropplevelser og mer relevante tjenestetilbud.
Vi leverte
Teknologi
Design
Innhold
Rådgivning
Kunde
SiO (Studentsamskipnaden i Oslo)
Kort oppsummert
Som en digital partner for SiO gjennom mange år, har vi skapt bedre brukeropplevelser for Oslo-studenter og innført smidigere og mer effektive arbeidsprosesser internt.
Sammen med SiO har vi blant annet laget nye nettsider for hele Sio.no, utviklet en ny digital tjenesteplattform med integrasjoner mot SiOs kjernesystemer og oppdatert den digitale tjenesten for SiOs 9000 studentboliger. Dette har resultert i et større digitalt tjenestetilbud som bedre tilfredsstiller studentens behov og forventninger.
Større grad av selvbetjening og mer relevante digitale tjenester
Sammen med SiO har vi gjort det enklere for 71 000 Oslo-studenter å finne relevant informasjon om alt fra semesterstart og studielivet utenfor klasserommet til hvordan søke studentbolig. Med tjenesten ‘boligreisen’ har vi gjort det enklere å finne et sted å bo, flytte inn og flytte ut når tiden har kommet for det.
Ny digital tjenesteplattform som serverer innhold til de ulike tjenestene, nye nettsider og digitale tjenester har ført til større grad av selvbetjening, bedre brukeropplevelse og mer relevante tjenester og informasjon.
“Vårt digitale målbilde er å skape selvbetjente, proaktive og mobilt tilgjengelige tjenester hvor studenten er i sentrum.”
Vegard Østlie, Digitaliseringsdirektør
Utvikling av tjenester for 71 000 studenter med høye digitale krav
SiO sitt tilbud til studenter spenner bredt: fra studentbolig, barnehager og aktiviteter til karriererådgivning og mental helse. Målgruppen av tjenestene er i tillegg svært digitale og har høye forvetninger til at det skal være enkelt, raskt og engasjerende å bruke SiO sine digitale produkter.
SiO er derfor på en kontinuerlig reise når det gjelder digitale tjenester og fornyelse av IT-arkitektur og integrasjoner. Som en del av dette, ønsket de å fornye alle tjenestene sine fra å være sektororienterte til å bli brukerorienterte. I tillegg ønsket de å effektivisere arbeidet sitt med porteføljestyring, prosesser og nye, smidige metodikker.
Løsninger som snakker sammen på tvers av hele tjenestespekteret
For å lage mer brukervennlige og gode, digitale tjenester på tvers av SiO sine tjenesteområder, har vi fått på plass skalerbare felleskomponenter i IT-arkitekturen. For å lykkes med stabilitet i bunn og smidighet i front, har vi bygd en digital tjenesteplattform med integrasjoner mot SiOs kjernesystemer. Denne henter «data fra dypet», og serverer innhold til alle studentnære tjenester.
I tillegg har vi lansert nye nettsider for hele nettstedet Sio.no og bygget nye sider for semesterstart med ny visuell, digital profil. Det nye nettstedet ble bygget med Next.js og React, Enonic XP Headless som publiseringssystem (CMS) og med et eksisterende tjenestelag for integrasjon mot diverse kjernesystemer.
Som teknisk partner for SiO har vi vært, og er fremdeles, ansvarlige for hele tjenestespekteret, fra forvaltning og videreutvikling av kjernesystemer til design og utvikling av nettsider, digitale tjenester, Mitt SiO-app-en og interne fagapplikasjoner.
En enklere måte å finne, flytte inn og flytte ut fra studentbolig på
I 2023 lanserte vi den digitale tjenesten ‘Boligreisen’ på sio.no og i SiO-appen. Dette inkluderte et nytt administrativt system for å gjøre det enklere for de ansatte å håndtere og forvalte SiOs 9 000 studentboliger.
Nytt brukergrensesnitt og oppdatert design på nettsidene forbedret også opplevelsen for studentene når de skal søke og få tildelt bolig, vite hva som skjer mens de bor der og hva de må forholde seg til når de skal flytte ut av studentboligen.
Utviklingen av ‘Boligtjenesten’ er basert på .NET, ASP.NET Blazor og React, med Contentful Headless som CMS og med Elasticsearch for indeksering av og søk i boligdata.
Vi leverte også forvaltning og videreutvikling av eksisterende tjenester basert på Java, React, og Microsoft Azure og DevOps (CI/CD) for hosting. Eksisterende tjenester migreres til Azure Kubernetes, med Azure API Management i front.
Tverrfaglige team og smidig tilnærming
En viktig del av samarbeidet med SiO har vært å innføre en brukerorientert og smidig tilnærming til produkt- og tjenesteutvikling internt i organisasjonen. Dette har blitt en egen SiO-prosjektmetodikk hvor vi har jobbet i små, tverrfaglige team ledet av tydelige leads.
De tverrfaglige teamene har bestått av fagområder som dekker alt fra strategi, innhold, designkonvensjoner og brukertesting til arkitektur, utvikling og prosessledelse.
Vårt NoA Ignite-team har jobbet tett sammen med SiOs egne ansatte i et DevOps-regime med smidig tilnærming. For å sørge for forankring og endringsledelse har vi inkludert forretningssiden i SiO tett på prosjektene.
Bli kjent med kunden
SiO
Studentsamskipnaden SiO er samskipnad for 27 studiesteder i Oslo. De har et bredt utvalg av tjenester som spenner fra bolig og helse til barnehagetilbud, trening og studentforeninger. Alle som er studenter ved ett av studiestedene i Oslo, og som har betalt semesteravgift, kan benytte seg av disse tilbudene.
Tjenester
Interaksjonsdesign
Grafisk design
Innholdsstrategi- og produksjon
Oppdatert visuell profil
Prosessledelse
Veikart
Workshop-fasilitering
Teknologi
Frontend-utvikling
Backend-utvikling
Tjenestelag- og integrasjoner
Sanity, Contentful og Enonic XP
React, Next.js, .Net, Blazor
Azure, Elasticsearch