Kulere gjenbruk i regi av Øyafestivalen x Fretex

Tekstilindustrien har blitt en av verdens største bidragsytere til CO2-utslipp. Vi kjøper mer klær enn noensinne, og samtidig har prisen på klær blitt halvert siden 1995. Dette ønsket Øyafestivalen og Fretex å gjøre noe med. For å skape blest rundt gjenbruk, fikk de noen av artistene som skulle spille på festivalen til å donere klesplagg, sneakers og maskoter. Gjenstandene fikk nytt liv på nye, responsive nettsider og i kampanjer.

Vi leverte

Visuell identitet
Art direction
Interaksjonsdesign og brukeropplevelse
Nettsider

Kunde

Øyafestivalen og Fretex

Kort oppsummert

Øyafestivalen og Fretex jobber begge for å gjøre verden vi lever i litt mer miljøvennlig. Med konseptet Øya x Fretex, hjalp vi og Anorak dem med å skape et konsept for gjenbruk. Ti artister donerte klesplagg, smykker eller andre gjenstander. Disse ble gjemt i ulike Fretex-butikker rundt om i landet. Ved å skape nye nettsider og digitale kampanjer som inkluderte hint om hvor de donerte gjenstandene befant seg, ledet vi interesse Fretex-butikker - samtidig som vi ga liv til historiene rundt gjenstandene.

Illustrasjon med ulike utklipp fra Øya sine nettsider
Illustrasjon med ulike utklipp fra Øya sine nettsider

Hvordan gjøre gjenbruk kult?

Vi kjøper mer klær enn noensinne og tekstilindustrien har blitt en av verdens største bidragsytere til CO2-utslipp. For å illustrere: Siden 1995 er prisen på klær halvert. Fretex og Øyafestivalen ønsket å løfte denne problematikken. Løsningen ble å gjøre det sammen med noen festivalgjengerne så opp til – artistene fra Øyafestivalens line-up. 

Ti artister donerte sceneplagg og andre gjenstander til Fretex. Målet var å sette fokus på bærekraft og gjenbruk. Ved å bygge historier rundt donasjonene, skapte vi blest og ga gjenstandene en helt ny mening med ny eier i etterkant av festivalen. Historiene om plaggene og tingene ble blant annet delt på det nye nettstedet for Øya x Fretex

Her kunne leserne klikke seg inn på de ulike artistene og se hva de hadde donert. De kunne også lese om affeksjonsverdien bak t-skjorta til Kamara, smykket til Aurora og band-maskoten til Kvelertak: Ugla. 

Illustrasjon med ulike utklipp fra Øya sine nettsider
Illustrasjon med ulike utklipp fra Øya sine nettsider

Digitale hint ledet til de ulike Fretex-butikkene hvor de donerte gjenstandene befant seg

“Ved elvens utløp i tigerens by”. Slike hint ble servert til de som fulgte med i jakten på å kjøpe de donerte gjenstandene. Gjenstandene artistene hadde donert, ble nemlig plassert rundt omkring på ulike Fretex-butikker over hele landet– som folket måtte lete seg fram til.

Hintene ble spredd på blant annet sosiale medier, gjennom Instagram-kanalen ‘Fretexfashion’ og på nettsiden. Deretter var det opp til de som drømte om å eie en eller flere av gjenstandene å være den første til å finne riktig butikk.

Øya X Fretex 💚 Under Øya donerte 10 artister sceneplagg og gjenstander som ble plassert ut i Fretex-butikker over hele landet. Sjekk ut video med Dagny, Kamelen, KAMARA, Sondre Lerche, Lemaitre, Michelle Ullestad, MYRA, AURORA, Bright Eyes og Kvelertak som har donert.

Design og teknologi i tett samspill

Sammen med Anorak har vi skapt et visuelt univers som ivaretar Fretex og Øyafestivalen sine respektive merkevarer. Samtidig står det på egne bein innenfor musikk, mote og festivalverdenen. 

Vi har lent oss på uttrykksfull typografi, en sterk fargepalett, retro dekorelementer og ikke minst flotte bilder og videoer fra Anorak. 

Med kort tid var det vært viktig med en solid prosess hvor design og teknologi jobbet tett på hverandre, og vi brukte mye tid på å bygge opp under visuelle konsepter med rask prototyping av både design, interaksjon og bevegelse. 

Vi jobbet strategisk med forankring av konsept og innhold, både med tanke på hvordan det skulle leve på sosiale medier og på nettsiden.  

“Fast fasion is a bitch. Second hand is that bitch.”

Kamara

Utklipp fra nettsiden til Øya x Fretex

Avanserte animasjoner og responsive nettsider

Rent teknisk ble de nye, responsive nettsidene utviklet som statiske sider. Det gjorde vi ved å ta i bruk Next.js rammeverket med tilhørende React komponenter. For å komme raskt i gang med styling, brukte vi Tailwind. 

Tailwind er et utility-first verktøy som gjør det enkelt for flere utviklere å jobbe sammen. For avanserte animasjoner brukte vi framer-motion, og for andre typer animasjoner brukte vi CSS. Løsningen er hostet hos Vercel med deres innebygde analytics verktøy og innholdet er universelt utformet.  

Bli kjent med kunden

Illustrasjonsbilde av klær på hengere

Fretex

Fretex jobber for et bedre miljø, blant annet gjennom gjenbruk av klær og gjenstander. Med det som utgangspunkt, har Fretex et bredt engasjement i flere problemstillinger knyttet til produksjon, bruk, gjenbruk og gjenvinning av tekstiler. De jobber for mest mulig lokal gjenbruk. 

Øyafestivalen er en norsk musikkfestival som arrangeres i Tøyenparken i Oslo. Øyafestivalen har som mål å være blant verdens mest miljøvennlige festivaler. Det setter sitt preg på alt fra avfallshåndtering, mat, transport og energi, til trykksaker og dopapir. Det innebærer blant annet økologisk mat så langt det går, materialgjenvinningsgrad på rundt 75 prosent og smartere strømforbruk.

Tjenester

Visuell identitet og art direction
Interaksjonsdesign
UX
Motion
Responsive nettsider
Animerte maler og Giphy-bibliotek til sosiale medier