Nytt nettsted for grønn energigigant Hafslund
Hafslund samlet alle sine virksomhetsområder under ett felles navn. Da meldte behovet seg for en ny moderne nettside, som både samler merkevaren, reflekterer posisjonen som fornybar energileder og gir brukerne fantastiske opplevelser. Vi løste det - sammen.
Vi leverte
Teknologi
Design
Innhold & SEO
Rådgivning
Prosjektledelse
Kunde
Hafslund
Selskapet samlet alle virksomhetsområdene sine under navnet Hafslund og hadde derfor behov for en ny nettside. (Foto: Hafslund.no)
Utfordring: Samle og styrke merkevaren
Hafslund er Norges nest største kraftprodusent, landets største leverandør av fjernvarme og bidrar i tillegg med en rekke grønne løsninger. Etter flere transaksjoner og oppkjøp, er Hafslund nå også Norges nest største selskap innen fornybar energi.
Selskapet samlet alle virksomhetsområdene sine under navnet Hafslund og hadde derfor behov for en ny nettside. Nettsiden skulle både samle merkevaren, reflektere selskapets posisjon som en ledende aktør innen fornybar energi og sikre fantastiske opplevelser både for kunder og redaktører.
For å få det til måtte flere nettsteder slås sammen til ett, målgrupper prioriteres, interessenter håndteres og mye innhold samles og presenteres på en enhetlig måte. I tillegg ønsket Hafslund å lansere egne nettsider i Sverige. Basert på identifiserte suksessfaktorer og risikopunkter, satte vi i gang.

Løsning: Fokus på merkevareløft, innhold og universell utforming
NoA Ignite har hjulpet Hafslund med å designe og utvikle den nye nettsiden, som blant annet erstatter dagens hafslund.no og celsio.no, i tillegg til et par mindre nettsteder. Målene til den nye nettsiden er å bidra til:
• Bedre omdømme
• Økt kundetilfredshet
• Å tiltrekke seg nye talenter
• Økt konvertering
Merkevaren fikk et løft gjennom nytt og moderne design, som samlet fire ulike visuelle uttrykk til ett felles uttak. Den nye nettsiden har fått forbedret informasjonsarkitektur og navigasjon, søk og funksjonalitet. I tillegg samler den nye nettsiden all informasjon om tjenestene og produktene til Hafslund på ett sted, og presenterer dem på en lett tilgjengelig og forståelig måte. Målet er å forbedre den digitale bruker- og kundeopplevelsen og sikre at Hafslund framstår enhetlig på tvers av morselskapet og alle underselskaper.
De nye nettsidene er bygget med Sanity CMS, og støtter flere land og språk. Sidene er selvsagt også universelt utformet og mobiltilpasset.
Merkevaren fikk et løft gjennom nytt og moderne design, som samlet fire ulike visuelle uttrykk til ett felles uttak. (Foto: Hafslund.no)
“Våre nye nettsider er en viktig kommunikasjonskanal som skal speile Hafslunds verdier, og ikke minst bidra med nyttig informasjon til kunder, potensielle ansatte, investorer og andre interessenter. Vi kunne ikke vært mer fornøyd med produktet vi sitter igjen med, og prosessen underveis.””
Heidi Palmer Pettersen, nettredaktør og prosjektleder Hafslund
Resultat: Økt tilgjengelighet, ytelse og synlighet for innhold
Sidene ble lansert i januar 2025, og arbeidet har allerede gitt resultater. Både tilgjengelighet, ytelse og synligheten for innholdet er blitt kraftig forbedret.
Selskapet har fått økt synlighet blant annet på søkeordet «fjernvarme» i Google. Tidligere kom selskapet på 23. plass, men nå er de på 3. plass for søk på fjernvarme.
“Med de nye nettsidene treffer vi også bedre i Google enn tidligere: Når vi søkte på ordet «fjernvarme» tidligere, havnet vi på 23. plass i Google, nå havner vi på tredje plass. Det er gøy!”, forteller Heidi Palmer Pettersen, nettredaktør og prosjektleder Hafslund.
Bedre synlighet i eksterne søkemotorer og bedre internt søk gjør det også lettere for brukeren til Hafslund å finne fram til det innholdet de trenger.
Tett samarbeid mellom Hafslund og NoA Ignite
Samarbeidet mellom Hafslund og NoA Ignite var tett og godt gjennom hele prosjektet.
Heidi Palmer forteller videre: “Vi samarbeidet med NoA om utvikling av nye nettsider som skulle samle alle datterselskaper og avdelinger i Hafslund i én felles nettside. Vi fikk god hjelp underveis med alt fra struktur og funksjonalitet, til design og SEO. Teamet var kreative, tilgjengelige og svært engasjerte, og vi fikk tett oppfølging på prosess og budsjett underveis, noe som ga trygghet og forutsigbarhet hele veien. Takket være et dyktig team, fleksibel tilnærming og god prosjektledelse kom vi i mål med prosjektet til avtalt tid og innenfor økonomiske rammer.”
Bli kjent med kunden
Norges nest største selskap innen fornybar energi
Energi- og infrastrukturkonsernet består av tre virksomhetsområder, som alle jobber med fornybar energi. Konsernet eier helt eller delvis 81 vannkraftverk i store deler av Sør-Norge. Hafslund er også Norges største fjernvarmeprodusent, og utnytter energi som ellers ville gått tapt til å produsere bærekraftig varmt tappevann og oppvarming til mer enn 400 000 mennesker som bor eller jobber i Oslo. Selskapet har også store ambisjoner om vekst innen ny fornybar kraftproduksjon, og om å ta en aktiv rolle i elektrifiseringen av Norge. Konsernet jobber derfor aktivt med å teste og utvikle nye forretningskonsepter og bistår kunder med rådgivningstjenester.
Tjenester
Prosjekt- og teamledelseledelse
Rådgivning
InnholdsrådgivningInformasjonsarkitektur (IA)
UX, interaksjonsdesign og visuell/grafisk design
UU og klarspråk
Teknologi
Frontend-utvikling
Backend-utvikling
Sanity