Svenske designtalenter vil forme fremtiden i NoA Ignite
Fra toaletter i Japan og Frank Oceans favorittsykkel til Nike og app for Rolls Royce – Jenny Holmsten og Gabriel Uggla har flere internasjonale merkevarer på kundelistene. De siste seks årene har de til sammen bodd i seks forskjellige land, men da det var tid for å slå seg til ro falt valget på Oslo og NoA Ignite.
Publisert 16.06.2022
I spalten «Ansikter» blir du bedre kjent med menneskene i NoA Ignite - fra jobber de er aktuelle med til hva som inspirerer dem.
Gabriel Uggla (30) og Jenny Holmsten (29) har vært en duo privat siden de møttes på skolebenken som 18-åringer. De tok et årsstudium midt i ingenmannsland i Sverige, før de begynte ved det anerkjente universitetet i Umeå. Det ble starten på en internasjonal karriere de fleste bare kan drømme om.
For hvor mange kjenner du som kan si at de har vært med å designe sko for Nike, jobbet med merkevarer som Porsche og Rolls Royce, eller vært med å designe en prisvinnende rehabiliteringsrobot som hjelper slagpasienter?
Følelsen av fellesskap
Universitetet i Umeå er et av Sveriges eldste universiteter, og de er godt kjent for sitt designinstitutt. Klassene er små, og studentene er ettertraktet i arbeidsmarkedet – det vet vi alt om. NoA Ignite er et av selskapene som ønsker seg ansatte fra Umeå, og for tiden har vi faktisk 5 ansatte som er tidligere studenter, inkludert Gabriel og Jenny.
– Selv om skolen er relativt liten og ligger et stykke unna de største svenske byene, har den vunnet flere priser og havnet høyt oppe på ulike rankinglister. Det er et godt, internasjonalt miljø, og man blir litt som en familie, forteller Jenny.
Og det var nettopp denne følelsen som var avgjørende for at Jenny og Gabriel valgte NoA Ignite da de skulle slå seg til ro i Skandinavia.
– Vi fikk høre fra vår tidligere studievenn Selvi Olgac at hun likte seg så godt i NoA Ignite, og etter å ha jobbet her en stund så skjønner vi hvorfor. Selv om det er et stort selskap, jobber man i mindre team og blir godt kjent med kolleger på tvers av avdelinger. Det er en fin arbeidskultur som minner veldig om de gode miljøet ved Umeå, forklarer Gabriel.
I tillegg har Oslo perfekt beliggenhet i Skandinavia, og paret spøker ofte med at Gabriel alltid har vært norsk mentalt. Og for de som lurer: ja, han spiser selvfølgelig brunost!
Fra toaletter til Rolls Royce og VanMoof
Jenny og Gabriel har begge tilbrakt mye tid i utlandet de siste årene, noe som har bydd på flere spennende prosjekter. Gabriels karriere skøt fart da han fikk jobbe med Nike som en del av bacheloroppgaven sin, men det han er mest fornøyd med så langt er en elektrisk sykkel.
– Jeg var med på både strategi og design da VanMoof utviklet sine smarte elsykler. Den havnet på forsiden av Time Magazine, og er også Frank Oceans favorittsykkel, forteller han.
Gabriel forklarer at de var et lite team med store ambisjoner: å skape den beste brukeropplevelser for syklister. De innså at de største konkurrentene ikke var andre sykkelprodusenter, men heller bilprodusenter som BMW og Tesla.
– Det funket, for over 70% av de som kjøpte sykkelen bruker den som sitt primære transportmiddel.
Foto: VanMoof
Jenny kan også skryte av kundelisten, som inneholder alt fra toalettprodusenter i Japan til Porsche og Rolls Royce.
– Toalettene jeg har vært med å designe, er for AISIN Seiki (eid av Toyota Group). Da var jeg en sommer i Japan for å dele et skandinavisk perspektiv på hvordan deres toaletter bør utvikles for å komme inn på det skandinaviske markedet. Det var et veldig tilfeldig, men underholdende produkt å analysere og teste. De av dere som har brukt et japansk “dusjtoalett” forstår hva jeg mener, ler hun.
Jenny forteller videre at oppholdet i Japan ga henne mer enn ren prosjekterfaring. Hun fikk flere lærerike opplevelser, samtidig som hun fikk møtt en helt ny kultur.
“Som designere kommer vi ofte inn i prosjekter med en litt annen tankegang en de som sitter på pengene eller med salg. Vi tenker på brukeren og har et humant perspektiv. For hvis ikke vi kan lage et produkt eller løsning som er bra for brukeren, blir det heller ikke bra for dem, samfunnet eller fremtiden.”
Jenny Holmsten, Senior UX Designer, NoA Ignite
Har med flere designpriser i flyttelasset
Selv om Gabriel og Jenny knapt er ferdig med 20-årene, har de likevel fått flere nominasjoner i en rekke konkurranser, og flere resulterte i topplasseringer.
– Jeg er mest stolt over at Rehabiliteringskonseptet WIM vant gull i studentkategorien og Best in Show under International Design Excellence Awards (IDEA) i 2018. WIM er et ikke-stigmatiserende treningskit som bruker gamification til å forbedre slagpasienters finmotorikk, og som gir pasienten muligheten til å gjøre opptreningen fra eget hjem. Vi skapte en helhetlig løsning, fra design og pakketering til en ny rehabiliteringsmetode med pasienten i fokus, forteller Jenny.
– IDEA deles ut av Industrial Designers Society of America, og WIM danket ut store navn som Google, Facebook og Oculus, forteller Jenny.
Foto: Thomas Helmer og Jenny Holmsten.
Gabriel studerte sammen med nåværende kollega Selvi Olgac, og de har vunnet flere priser for inhalatoren Otto. Den gjør det enklere for astmatikere å ta medisinen sin, og er et produkt helt uten knapper, skjerm og app.
– Vi fikk førsteplass i IxD Award, og andreplass i Braun Prize. Sistnevnte er en konkurranse som bare avholdes hvert tredje år, og den gangen var det over 3000 søkere, forteller Gabriel, som ikke klarer å unngå å skryte litt av sin bedre halvdel også:
– Førsteplassen i Braun Prize gikk selvfølgelig til Jenny og WIM.
Foto: Gabriel Uggla, Selvi Olgac, Birnur Sahin
Designer for å skape endring
Det er mange grunner til at designere trives i jobben sin, og for Jenny og Gabriel handler det om mer enn bare å være kreativ. Når de får spørsmål om hvorfor de ble designere, er begge tydelige på at det handler om å gjøre verden litt bedre.
– Som designere kommer vi ofte inn i prosjekter med en litt annen tankegang en de som sitter på pengene eller med salg. Vi tenker på brukeren og har et humant perspektiv. For hvis ikke vi kan lage et produkt eller løsning som er bra for brukeren, blir det heller ikke bra for dem, samfunnet eller fremtiden, sier Jenny.
Hun forklarer at det er stadig mer fokus på designmetoder som viktige verktøy for å skape sirkulære produkter og tjenester, både på skolebenken og i arbeidslivet. Det har Gabriel allerede erfart i NoA Ignite, hvor han raskt ble del av teamet som jobbet med de nye nettsidene til vårt søsterbyrå Anorak.
Målet var å lage nettsider som var grønnere og hadde mindre utslipp, og flere smarte valg bidro til å redusere CO2-avtrykket med hele 53%. Nettsidene fikk nylig diplom i Gulltaggen.
I tillegg har Gabriel vært med å få NoA Ignites Innovation Space på bena. Det er en arena der ansatte i NoA Ignite får muligheten til å danne egne, tverrfaglige team og utvikle kreative, innovative og bærekraftige konsepter.
5 tette med Gabriel
Leser: The Midnight Library av Matt Haig.
Ser på: Siste sesongen av Stranger Things.
Blir inspirert av: Nye plasser, god mat og visuell kunst.
Favorittdesigner: Akkurat nå er det Safa Sahin, Balmains Head of Sneaker Design.
Neste trend: Post-Covid humanism. Mindre brutalitet og mer vennlighet.
5 tette med Jenny
Leser: The Noma Guide to Fermentation.
Ser på: Familien Bridgerton.
Blir inspirert av: Grafisk kunst og folk rundt meg.
Favorittdesigner: Malika Favre.
Neste trend: Integrert storytelling