Personalisering - fra strategi til effekt
I dagens marked er ikke personalisering i digitale kanaler lenger forbeholdt de store markedslederne – det er nå tilgjengelig for alle. For selskaper som opererer i en verden der kundene forventer å bli sett og forstått, kan sømløse personaliserte kundeopplevelser være det som skiller deg fra konkurrentene.
Så, hvordan går du fra intensjon til effekt? Mange retailaktører nøler med å ta det første avgjørende steget fra teori til praksis.
Marius Kavlie-Jørgensen Økland
Publisert 22.01.2025
Innsikt først: Forstå kunden – og hvordan du kan overgå forventningene deres
For å forstå hva som driver adferd og lojalitet i deres marked kan man for eksempel kombinere kjøpshistorikk, adferdsdata fra nettsiden, annonnseklikk og demografisk data for å bygge et helhetlig bilde av kunden. Med utgangspunkt i alt vi vet om kunden kan vi begynne å tilpasse hvordan vi interagerer med dem. Dermed ligger det til rette for å ikke bare reagere på hva kundene gjør, men også forutse hva de ønsker og trenger fremover, og tilrettelegge for at disse behovene skal bli ivaretatt best mulig.
Personalisering handler ikke bare om personlige tilpasninger på individnivå (såkalt “Hyperpersonalisering”), men kan også gjøres basert på andre mønstre man gjenkjenner i kunde- og adferdsdata. Et eksempel på dette er at vi for en av våre retailkunder analyserte hvilke produktkategorier som hadde størst interesse for i ulike geografiske markeder. Da utviklet vi en løsning som leverte skreddersydde anbefalinger i sanntid basert på dette adferdsmønsteret. Resultatet var (kanskje ikke overraskende) økt konverteringsrate og høyere kundetilfredshet i alle markedene.
Teknologi som grunnmur for vekst
Riktig teknologi spiller en nøkkelrolle i å oppnå varige resultater. Vi anbefaler å jobbe med skalerbare plattformer som samler og aktiverer data på tvers av ulike kanaler – inkludert nettsider, kassasystemer, ordresystemer, annonser, sosiale medier, nyhetsbrev og apper. I samarbeid med våre retailkunder har vi utviklet løsninger som integreres sømløst med eksisterende systemer, og som raskt skaper målbare forbedringer etter lansering. Disse resultatene forsterkes over tid etter hvert som flere muligheter i plattformene tas i bruk, for eksempel anbefalingsmotorer og CRM-integrasjoner som gir en helhetlig forståelse av kundene.
Vi kan nå samle alle kjøp som gjennomføres, både i butikk og på nett, i ett system. Det gir oss mye bedre innsikt, data og oversikt på tvers av butikker og nett.
Charlotte Kvasnes Dahl-Jørgensen
Head of Digital,
Gullfunn
Prioriter og test: Ikke personaliser alt, men det som betyr noe
En vanlig felle er å gape over for mye, og prøve å personalisere alt på én gang. Vi anbefaler å begynne med det som antas å ha størst effekt. For eksempel, ved å teste ulike segmenter og meldinger for en kampanje, kan du raskt identifisere hva som fungerer – og skalere det opp. Dette er med andre ord det perfekte landskapet for agile arbeidsmetoder – det skal være enkelt å eksperimentere og kontinuerlig forbedre både den tekniske løsningen og måten man bruker den på med utgangspunkt i det man har lært.
Hvordan kan vi hjelpe dere?
Vi har hjulpet retailaktører over hele Norden med å vokse i sine markeder gjennom personalisering. Gjennom dyp forståelse av teknologiens muligheter, og lang erfaring med å forstå kundenes forventninger, hjelper vi våre kunder å nå flere av sine kunder på en bedre måte, og dermed øke både konvertering, handlekurv og lojalitet. Vi setter oss raskt inn i de unike utfordringene bransjen deres står overfor og skaper tilpassede løsninger som gir resultater. Enten det handler om å lage en helhetlig strategi, implementere teknologi, eller løpende optimalisering og drift, har vi ekspertisen til å gjøre reisen mot personalisering både enkel og effektiv.
Ta gjerne kontakt med oss for en prat, og les mer om hvordan vi jobber med nettbutikker her.
Ta en prat med Marius
Marius Kavlie-Jørgensen Økland
Kundedirektør i NoA Ignite og jobber med MarTech i et strategisk perspektiv.