Kraften fra kreativitet, strategi og teknologi sikret DOGA seier

Den 12. mars 2020 stengte Norge ned. Samme dag ble ideen til VIERLIVE født. Ambisjonen var å skape en bærekraftig strømmeøkonomi og samtidig revolusjonere digitale kulturopplevelser. Nå har vi, sammen med Bold, Anorak og Einar Film, fått DOGA-merket for et samarbeid som river ned siloer.

Publisert 18.03.2022

Da Norge stengte ned, ble hele kulturbransjen rammet – og lammet. Bare de to første månedene forsvant 1,5 milliarder kroner av inntektene. I konsertnæringen ble nærmere 8000 ansatte permittert.

Oslo Lydproduksjon (OLYP) så etter nye muligheter og banket på døren til oss i NoA. De trengte en tverrfaglig leverandør av strategi, kreativitet og teknologi. Ekte samarbeid på tvers av siloer høres kanskje enkelt ut, og det er kanskje noe som alle kan skryte av. Likevel synes vi det er gøy å bevise at det er en del av NoAs DNA.

Det unike samarbeidet mellom kreativitet, strategi og teknologi

For å kunne bygge den nye strømmeplattformen og lansere en helt ny merkevare på relativt kort tid, var vi avhengige av et velfungerende tverrfaglig samarbeid mellom teknologi, design, kommunikasjon og film. Det leverte de tre NoA-byråene Bold, Anorak og NoA Ignite.

Prosessen «å kjøpe en billett for så å oppleve en konsert over internett» er fremdeles noe relativt nytt. Stegene brukeren må gjennom, bør være så enkle og tydelige som mulig. Designmessig valgte vi derfor å fokusere på enkelhet, brukervennlighet og flyt.

Vi måtte sørge for at ingenting gikk tapt under livesendingene, og vi gjorde derfor grundige tester av integrasjon av betalingsløsninger og tredjeparter, samt interaksjoner i chat. Designerne og frontendutviklerne jobbet også iterativt mellom hver sending for å optimalisere brukeropplevelsen.

Hele ideen bak VIERLIVE er å levere innhold av høy kvalitet. Oppgaven til den visuelle identiteten (levert av Bold) ble derfor å presentere innholdet på best mulig måte, samtidig som den skulle etablere en helt ny merkevare. Vi ønsket å spille på lag med kultursektoren, og gjennom typografidrevet design, en relativt nøytral palett og en sterk stemme, har VIERLIVE blitt en samlende aktør for alle i bransjen.

vi er live plakat med Sigrid

Design og arkitektur gir verdi

Prosjektene som mottar DOGA-merket for design og arkitektur er de fremste eksemplene på hvordan strategisk bruk av design og arkitektur skaper viktige verdier for både samfunn, miljø og økonomi.

Juryens uttalelse:

Da pandemien traff Norge i mars 2020, ble kulturlivet utsatt for enorme prøvelser. Oslo Lydproduksjon tok utfordringen på strak arm og brukte krisen til å utvikle en ny strømmeplattform som tar liveformatet til et høyere nivå.

Det er fortsatt nytt for mange å kjøpe billetter og oppleve konserter og arrangementer over internett. Derfor designet utviklerne brukervennlige nettsider basert på universell utforming og få, tydelige steg. Juryen er imponert over hvordan tjenesten bruker interaksjonsdesign for å gjøre det superenkelt å bestille, betale og nyte kulturopplevelser.

Det er forfriskende å se hvordan formspråket er optimalisert for å formidle intime kulturopplevelser. Det er et stort pluss at betalings- og chattefunksjoner er integrert, og at strømmetjenesten er uavhengig av sosiale medier.

VIERLIVE får DOGA-merket for design og arkitektur for å tilby en helt ny internettplattform for live-opplevelser. Det er høyst fortjent at den allerede er blitt en internasjonal suksess. VIERLIVE fortjener også honnør for å gi levebrød til hele verdikjeden bak kulturarrangementer.

Dette leverte NoA for VIERLIVE

Teknologi og design fra Noa Ignite

På teknologisiden gjorde vi grundige tester av integrasjonen av betalingsløsning, tredjeparter og interaksjon gjennom chat, for å sørge for at ingenting gikk tapt under livesendingene. Designerne og frontendutviklerne våre jobbet iterativt mellom hver sending, for å optimalisere opplevelsen for brukerne.

Merkevare, design og visuell identitet fra Bold

Bold jobbet strategisk og kreativt med å skape en ny merkevare, utforming av navnet og den visuell identiteten. Samarbeidet med Bold ble helt avgjørende for at VIERLIVE fikk det grunnlaget og mulighetene de trengte i en merkevare.

Kreativitet og kommunikasjon fra Anorak

Våre kreative søsken i Anorak sto for kommunikasjonen som måtte til for å lansere en helt ny platform og ukjent merkevare på markedet.