Disse 5 strategiene er hemmelighetene bak Black Friday-suksess
I år, som i fjor, kommer Black Friday ofte brått på for mange som selger varer på nett. Hvis du er en av dem som skulle ønske at forberedelsene startet tidligere, har vi satt sammen fem strategier som de som lykkes gjerne benytter. Med disse grepene kan du også stille sterkt til årets store handledag.
Publisert 22.11.2024
1. Stresstest at nettbutikken tåler shopaholicsene
2. Gjør nettbutikken lynrask – ingen har tid til å vente
3. Unngå krøll i kampanje-maskineriet og test alt nøye på forhånd
Under Black Friday kan en nettside som krasjer være en katastrofe, spesielt når en stor mengde kjøpevillige besøkende strømmer til. Utfør en stresstest på nettsiden din med betydelig høyere belastning enn på en vanlig dag. Enkelte bransjer, som klær, detaljhandel og elektronikk, opplever ekstremt økt trafikk på Black Friday. En slik test sikrer at butikken din tåler trykket og at du kan unngå kostbare nedetider.
På Black Friday bør handleopplevelsen være rask og enkel. Reduser unødvendige elementer og popups som forsinker nettsiden. Tracking-koder som Hotjar eller Crazyegg kan for eksempel påvirke lastetiden. Fjern sporingskoder som ikke er nødvendige, og sikre at alle tagger og piksler er oppdatert. Bruk verktøy som Page Speed Insights for en rask vurdering og tips til forbedringer. En rask nettside minimerer frafall og gir kundene en positiv opplevelse.
Enhver netthandelleders mareritt er en rabattkode som ikke fungerer som den skal og som sprer seg som ild i tørt gress. Et kjent eksempel fra 2014, var da det italienske flyselskapet Alitalias lanserte sin japanske nettside med et introduksjonstilbud på 250 euro i rabatt på alle flyvninger. Tilbudet var trolig kun ment for japanske kunder, men det ble ikke spesifisert i vilkårene. Resultatet ble tusenvis av bestillinger til sterkt reduserte priser fra kunder verden over. For å være sikker på å unngå lignende situasjoner, bør kampanjetilbud testes nøye på forhånd.
Dersom du skal ta i bruk rabattkode, sjekk at den ikke kan kombineres med andre koder eller rabatter (med mindre dette er intensjonen og blir kommunisert tydelig).
Har du redusert pris på enkelte eller alle varer i nettbutikken, bør du også sikre at kun ønskede kunder får tilgang til rabatten.
Hvis du kjører en rabattkampanje for nyhetsbrevinnmelding, kan det være lurt å tilpasse tilbudet i Black Friday-perioden, slik at det fortsatt er attraktivt å melde seg på, uavhengig av andre rabatter.
Legg gjerne til en liten beskjed i handlekurven om at kampanjekoder ikke kan kombineres, men at koden kundene tidligere har fått kan brukes på neste kjøp. Dette kan hjelpe til å unngå skuffelser blant kunder som hadde håpet på ekstra rabatt, og kan til og med lokke dem tilbake senere, for eksempel ved å tilby fri frakt på neste kjøp hvis koden brukes innen en viss tidsramme.
Bygg en fremtidssikker nettbutikk med Adapt
Vi ser ofte retailaktører som har vokst seg ut av nettbutikken sin, og som sliter med å få oversikt og gjøre innsiktsbaserte valg. Gjennom vår akselerator, Adapt, har dere mulighet til å spre investeringen og implementere teknologi som både er brukt og testet.
4. Pass på at kunden kommer helt i mål – gjør betalingen enkel
5. Automatiser alt som automatiseres kan
Tenk deg at alt arbeidet med kampanjen går til spille på grunn av problemer i siste steg av kjøpsprosessen: utsjekkingen. Mye kan gå galt her, men de mest kostbare feilene oppstår ofte i betalingsprosessen. Selv om det ikke er mulig å forhindre alle problemer som kan oppstå, noe kan for eksempel skyldes kundens egen nettforbindelse, kan du legge til rette for at kunden enkelt kan forsøke igjen og fullføre kjøpet.
En effektiv løsning kan være å sette opp en automatisert melding med en unik betalingslenke, som sendes til alle kunder som av en eller annen grunn ikke har fullført betalingen. I tillegg kan det være nyttig å ha en “nesten-takk”-side som viser en betalingslenke dersom det oppstår tilkoblingsproblemer helt på slutten. På denne måten blir det lettere for kundene å fullføre kjøpet, og de blir samtidig mer motiverte til å se etter Black Friday-tilbud på nettsiden din.
Det kan være svært effektivt å opprette en egen salgstrakt for Black Friday. Teknisk forberedelse bør gjøres i god tid, ettersom du trolig vil møte et annet type publikum – prissensitive kunder som er klare til å kjøpe heller enn å bare se. Det er viktig at de får med seg hva som skjer på nettstedet ditt både før, under og etter kampanjen.
For å sikre at kundene husker deg når Black Friday nærmer seg, kan du sette opp en “kommer snart”-side med et registreringsskjema som samler interesserte kunder i en egen Black Friday-database. Disse kontaktene kan da motta en påminnelse når tilbudene lanseres.
Du kan også vurdere å tilpasse e-postene som sendes ut etter kjøp eller bestillinger i forkant av Black Friday. Kunder som handler hos deg én til to uker før Black Friday, kan få tilbud om å melde seg på en egen liste for Black Friday-kampanjen og motta påminnelser når tilbudene starter. Legg enkelt til en lenke til “kommer snart”-siden i “Takk for kjøpet”-meldingen.
Klar for å gjøre noen grep og forbedre dine kunders handleopplevelse?
Våre e-commerce eksperter hjelper deg på veien. Ta gjerne kontakt med Marius for en hyggelig prat.
Marius Kavlie-Jørgensen Økland
Kundedirektør
+47 97 98 69 94
marius.okland@noaignite.com